ÅKE WESTER
Någon kilometer norr om Norsholm, går en väg västerut mot Grensholm. Denna väg korsar ganska omgående först södra stambanan och strax därefter Motala Ström. Den mer än 100 år gamla järnvägsbron dömdes ut på hösten 2018 och ersattes med en ny bro med modern standard, dvs tung trafik får åka över den. Men vad hjälper det när den gamla enfiliga högbron över Strömmen har begränsad bärighet?
Den gamla enfiliga högbron av betong från 1912.
Sedan flera år tillbaka har jag en plan över hur man skulle kunna lösa problemet med att tung trafik får köra långa omvägar för att nå platser norr om Roxen. Min idé går ut på att man anlägger en ny väg på en regleringsdamm över Strömmen med fjärrstyrda utskovsluckor för optimal produktion av lokalt producerad reglerkraft.
Röd prickad linje: Tänkt sträckning på den nya vägen som delvis är förlagd på den gamla vägen
med träbro från 1880, som revs i samband med bygget av högbron en bit norr om träbron.
Klicka för större bild.
På ovanstående flygfoto från 1960 är sträckningen på den gamla vägen med träbron markerad med grön prickad linje. Ännu ser man brofundament som ligger kvar i vattnet och bromsar upp vattenflödet.
Den nya bron är tänkt att byggas strax söder om träbron, röd linje. Klicka för större bild.
Foto på den gamla träbron från 1880. Revs i samband med att den nya högbron byggdes 1912.
Illustrativ teckning av Lars Löfman utvisande hur en ny bro med utskovsluckor och fisktrappa till höger skulle kunna tänkas se ut.
Vinster med ny väg och reglerdamm: