ÅKE WESTER
Som jag nämnt tidigare, så ömmar jag särskilt för den utrotningshotade ålen. I Östergötland görs utsättning av ålyngel främst i Roxen och Glan. Från Roxen har jag tidigare presenterat en lösning med att leda den utvandrande ålen genom Göta Kanal i Norsholm ut mot Slätbaken och Östersjön.
För ett antal år sedan hittade jag av en tillfällighet skisser på en vattenled mellan Glan och
Bråviken i Kanalkommissionens arkiv. Dessa kanalplaner presenterades så sent som 1916 och
var dimensionerade för betydligt större fartyg än vad Göta Kanal kan erbjuda.
Kanalkommissionens fem tänkta dragningar av en vattenled mellan Glan och Bråviken.
Hämtat ur kommissionens arkiv hos Riksarkivet. Klicka för större bild.
Ur mitt dåvarande perspektiv skulle en sådan vattenled framför allt kunna fungera som fiskväg och man skulle slippa de svåra hinder, som alla anläggningarna i Motala Ström i Norrköping erbjuder.
Efter flera års funderande har följande tankar värkt fram i mitt huvud:
Nytänkande vad gäller transporter,
industrietablering och elförsörjning i Norrköpingsområdet.
1. Ny vattenled mellan Glan och Bråviken.
Erbjuder företagen runt Glan samt i Finspång (via sjön Dovern) ett miljövänligt nytänkande vad gäller stora och tunga transporter.
Skulle eliminera stora ombyggnader av vägnätet för att bära tunga lastbilstransporter.
Med lastpråmar når man på ett enkelt sätt alla hamnar längs Östersjön och i Mälaren eller bara hamnen i Norrköping för omlastning till fartyg för längre transporter.
Två händelser nyligen har gjort planerna på en ny vattenled högaktuella:
Huvudtanken är alltså att bygga en vattenled som via en tunnel under åsen vid Ringstad förbinder Glan med Bråviken. Denna vattenled skall vara dimensionerad för transport på stora lastpråmar,
som medelst slussning sänks ned till Bråvikens nivå.
Berörda industrier runt Glan samt Siemens i Finspång (via sjön Dovern) skulle då både kunna
skicka och ta emot stort gods vattenledes.
Ett enda modernt pråmfartyg kan lasta lika mycket gods som 100 lastbilar. Det gör pråmtrafiken
mycket energi- och miljöeffektiv.
Kanal mellan Glan och Bråviken med tunnel under Ringstadsåsen. Grön prickad linje markerar den planerade dragningen av Ostlänken. Klicka för större bild.
2. Industriområde på flygflottiljens tidigare mark vid Bråvalla.
På den nedlagda flygflottiljens mark skulle kunna bli ett industriområde med egen utskeppningshamn vid den nya vattenleden.
De två korsande landningsbanorna blir utmärkta underlag för baracker, uppställning av containrar, parkeringsplatser m m.
3. Som extra bonus för projektet erhålls:
Från den nedlagda flygflottiljen vid Bråvalla rinner förorenat lakvatten ut i Motala ströms mynning någon kilometer uppströms vattenverket, som förser hela Norrköping med dricksvatten.
Med en ny vattenled erhålls ett obegränsat dräneringssystem för hela området ned till Bråviken - ett avlopp där man kan ha fullständig kontroll över föroreningar medelst en reningsanläggning.